Ikan dori masak lemon~





Assalamualaikum readers, mood memasak pagi ni, tapi yang simple² saja sebab nak rush,just nak bagi anak² isi perut sebelum kami keluar, yang sebenarnya my hasben kena on duty 48hours sabtu ahad ni,jadi kami bertiga pun nak menyibukkan diri juga, sambil ayah keje kami akan check in kat company hotel melepak sambil golek²..boleyy ke giteww.. boley yayang kata my hasben~ nanti midnite baru kita gi outing².. bosan duk bertiga je, jadi sayang anak bini bukan tinggal² kan tapi bawak² khen.. ekeke ikut suka ati aiii  jerr wakaka..

One day tu kami gi attend wedding jiran kat kampung my mom, ada menu ikan dori lemon, mak kau jakun ni 1st time makan ikan dori, kebetulan tengah kebulur, rasanya sangat okey lah, My hasben selalu cakap ikan dori tak sedap, so time ke Giant beli satu pek and cakap kat hasben, kita tengok nanti sedap ke tak masak lemon wifey hokey~ jom masak Ikan dori masak lemon , ikan dori ni boleh dapat di bahagian sejuk beku di Giant atau Tesco ya.





Sup Cendawan feveret kami sekeluarga~ sesuai ngan aiii yg tengah berdiett kwenk^


My camim yg suka makan sambil nonton upin~

Resepi Ikan Dori masak Lemon

Untuk Ikan
Serbuk lada hitam
Sedikit garam
Bawang putih
Tepung jagung


Untuk Sos Lemon
3 sb jus lemon
2 sb gula
300ml  air bersama stok pati ayam
1 sk tepung jagung
2 keping hirisan buah lemon
Sedikit pewarna kuning 
Sedikit garam


Ikan dori yang saya beli ni mmg dah dlm bentuk fillet, mmg dah bersih dan kurang hamis, tapi saya cuci juga sedikit guna cuka kemudian bersihkan guna air.Potong ikan dalam bentuk kecil/dadu kemudian perapkan seketika ikan tersebut dengan bawang putih yang ditumbuk, blackpeper dan garam secukup rasa.Kemudian golekkan atas tepung jagung dan goreng dalam minyak yang banyak supaya warnanya cantik dan kekuningan. Dah siap goreng ketepikan dahulu.



Untuk sos lemon pula,kacau tepung jagung dengan air rebusan ayam supaya tidak berketul.Kemudian masukkan semua bahan lain .Panaskan periuk dengan sedikit minyak dan masukkan dan kacau bahan tadi di atas api yang perlahan.Masak hingga berkilat dan sedikit pekat. Tuangkan sos lemon atas ikan ketika hidang untuk dimakan.Selamat mencuba~




2 comments:

  1. waaa... mcm best je.... saya mmg suka isi ikan...
    emh, tu lah baru tau ada rupanya ikan dori ni...
    terima kasih bagi info... nk try rasa jugak lah.. =)

    ReplyDelete
  2. Wah resepi menarik ni..
    1st time utk saya, baru tau ade nm ikan dori...hihihi

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...